HOE ‘LEAN’ ZIJN DE NEDERLANDSE START-UPS?

Veel start-ups hebben hun zaken goed op orde

25 NOVEMBER 2014, AMSTERDAM, DUBLIN
Onlangs kwam Silicon Canals, het journalistiek platform voor (en door) start-ups, met een idee: een live blogstream tijdens Web Summit 2014. Een editor-at-large was al gevonden in de persoon van Adine Rooyackers. Het enige wat nog nodig was, was een partij die waarde kon toevoegen. En daar kwam True om de hoek kijken, een technische partij die al veel Nederlandse start-ups operationeel heeft geholpen om te groeien.

Web Summit 2014

Op 3 november zwaaiden we Adine uit op Schiphol, de vlucht toog naar Dublin. De hoofdstad van Ierland zou van 4 tot en met 6 november de hoofdstad voor start-ups afkomstig van over de hele wereld zijn. Adines missie was om zoveel mogelijk Nederlandse start-ups te spreken, kennis met ze te maken en erachter te komen hoe zij hun IT-operaties (de tandem webdevelopment & hosting) organiseren om de groei te kunnen faciliteren.

IT-operaties

De afgelopen weken heb je alle bevindingen van Adine kunnen lezen op de website van Sillicon Canals. Omdat True de valkuilen en de kansen voor start-ups op het gebied van de IT-operaties in de praktijk ervaren heeft, gaf Olaf van Veen bij elk artikel commentaar om ze inzichten te geven hoe mogelijke groei kan worden georganiseerd.

Nederlandse start-ups

Nederland was goed vertegenwoordigd op Web Summit 2014: meer dan 60 Nederlandse start-ups hadden een stand en 4 start-ups mochten deelnemen aan het zogenoemde PITCH-programma. Adine sprak met de volgende 8 Nederlandse start-ups:

• Mobbr: een betaalsysteem voor crowdsourcing.
  • SendCloud: een platform voor online bestellingen.
  • Barqo: een deelplatform voor de verhuur van particuliere boten.
  • MoreApp: een digitaal multiplatform voor formulieren.
  • Fitmo: een personal trainer in je broekzak.
  • Clustr: een go-to-technologie die de krachten van midden- en kleinbedrijven bundelt.
  • Instant Magazine: software om responsive magazine mee te publiceren.
  • iLost: software voor de professionele afhandeling van lost&found.

Alle blogartikelen van Adine plus het commentaar van Olaf zijn terug te lezen op de website van Silicon Canals.

Start-ups hebben zaken goed op orde

Als we alle artikelen teruglezen, is het opvallend dat er bij de meeste start-ups nog winst is te behalen op het operationele gedeelte. Maar misschien nog wel opvallender is dat veel start-ups hun zaken best goed op orde hebben. Zo wisten de meesten met flexibele hostingcapaciteit wel raad, maar bleek het outsourcen van expertise in sommige gevallen nog wel ‘a bridge too far’.

Outsourcing expertise

Iedere start-up ziet wel in dat het outsourcen van expertise kostenbesparend werkt en de time-to-market kan versnellen. Toch zijn zij hierin nog terughoudend. De voornaamste reden hiervoor lijkt de angst van de start-ups om de controle te verliezen. Daarnaast hosten veel Nederlandse start-ups alles in een public cloud (veelal Amerikaans) en hebben ze moeite om geschikte en betaalbare ontwikkelaars te vinden.

Outsourcen kan in je voordeel werken

Olaf liet in zijn commentaren doorschemeren dat outsourcen in je voordeel kan werken. Belangrijk is dat jouw partner expertise heeft van alle technologie en delen van de back-endvraagstukken en operaties uit handen neemt van ontwikkelaars. Door alles in een public cloud onder te brengen, moeten de start-ups alsnog veel kostbare tijd steken in het opzetten en laten doorgroeien van hun online diensten. In de praktijk kan dat een belemmering voor groei veroorzaken. Door de balans insourcing versus outsourcing anders in te richten, kunnen ontwikkeluren vrijkomen en ontwikkelaars de online dienst sneller naar volgende niveaus brengen. Essentieel om het gewenste concurrentievermogen te ontwikkelen.

Nederlandse handelsgeest

Web Summit 2014 was voor de Nederlandse start-ups een groot succes, zo onderschrijft Adine. Het grote aantal Nederlandse start-ups blijkt verdraaid goed in de markt te liggen. De oude handelsgeest lijkt te herrijzen in dat opzicht. Neem daarbij het feit dat Nederland een kennisland is en we hebben potentieel een goudmijn te pakken. Het grote nadeel is nog wel het voorzichtige investeringsklimaat. Er is een tendens gaande dat er meer VC’s van overzee ons land verkennen, maar de grote slagen laten nog op zich wachten. Wie weet aankomend jaar?